„Itt lehet valaki próféta a saját hazájában is”


Ötödik éve Szakál Attila rendező-koreográfus állítja színpadra a Fehérvár Hangja és a Fehérvár Táncosa tehetségkutató versenyek döntőjét, valamint a Fejér Megyei Diáknapok gálaműsorát. A 2019-es Fehérvár Hangja döntője decemberben lesz, de már most dolgozik a terveken.   

Szakál Attila szeret tehetséges fiatalokkal dolgozni, ezért 2015-ben örömmel vállalkozott a Fehérvár Hangja zenei tehetségkutató döntőjének megrendezésére: a látványos showműsorként megvalósított finálét aztán rendszeres felkérések követték.

Szakál Attila (a képen balra) a legutóbbi Fehérvár Hangja döntőjét is látványos show-ként rendezte meg

Szakál Attila (a képen balra) a legutóbbi Fehérvár Hangja fináléjának rendezése közben

– Mindig szívesen jövök, örömmel tölt el, hogy itt nem csak keresik, hanem fel is karolják a tehetségeket. Mentorok készítik fel őket a döntőre, a verseny után pedig fellépési lehetőségeket biztosítanak számukra – Székesfehérváron lehet valaki próféta a saját hazájában is, mert megbecsülik a városban.

– Hogyan készül az idei Fehérvár Hangja döntője?

– Hosszú folyamat előtt állunk, de úgy érzem, hogy a legutóbbi finálé színpadképe, díszlete bevált, ezt használnám idén is: ez kiszolgálta az élő zenekar megjelenését, az énekesek pedig sztárként vonulhattak le a lépcsőn a világot jelentő deszkákra, látványos fények kereszttüzében. De ez csak a keret, hiszen az új zenék, az új hangok, az új karakterek és az új közös dalok miatt a show-t kilencven százalékban újnak fogjuk látni. A betétműsorban szeretnék majd műfajváltást: az énekes produkciók után, mialatt a zsűri gondolkodik és döntést hoz, másfajta, terveink szerint táncos műsor lesz.

– Az elődöntőt mindig végignézi. Ilyenkor már tervezi, melyik énekest milyen környezetbe helyezi?

– Sőt, már a selejtezőbe is belekukkantok, a kíváncsiságom mindig odavisz. De valóban az elődöntő a legfontosabb a felkészüléshez, hiszen ott dől el, kik kerülnek a döntőbe, ott kezdek el azon gondolkodni, hogy melyik versenyzőt hogyan „tegyem fel” a színpadra. Persze, nem egyedül dolgozom, vannak együttműködő partnereim. A koreográfiánál inkább csak szuggesztiókat használok, és a közreműködő táncos csapatokra bízom a részleteket, hiszen idő sem lenne új, teljes koreográfiák kidolgozására. Ugyanez igaz a látványra is, ahol pedig a Vörösmarty Színház munkatársaira támaszkodom: az ő tapasztalataikra is szükségem van ahhoz, hogy a tervezett látvány megvalósulhasson. Ilyen kitűnő csapattal könnyű dolgozni.

– Másik visszatérő feladata a Diáknapok gálaműsora, amelynek összeállítására egy éjszaka áll rendelkezésre, hiszen a zsűri előző délután tesz javaslatot a gálás produkcióra.

Szakál Attilának egy éjszaka és egy délelőtti próba áll rendelkezésére a Diáknapok gálaműsorának megvalósítására

Szakál Attilának egy éjszaka és egy délelőtti próba áll rendelkezésére a Diáknapok gálaműsorának megvalósítására

– Fel vagyok vértezve elég sok anyaggal, amiből a látványt kidolgozhatom a produkciók köré. De így sem könnyű: sokszor emlékszem egy képre, videóra, de nem biztos, hogy emlékszem a fájlnévre, az idő pedig sürget… Sokszor inkább nekiállok és megcsinálom, megrajzolom nulláról azt, amit elképzeltem az adott műsorszámhoz, és erre bizony valóban rámegy az éjszaka. Vannak kliséim – óhatatlan, hogy az idő rövidsége miatt ne használjak belőlük. Annak a gálának az a nehézsége, hogy mindig más, rengetegféle műfaj jelenik meg benne, ami előre kiszámíthatatlan, ezért nem tudok annyira előre dolgozni, sőt, próbálni sem. A gála előtti próba főként azt a célt szolgálja, hogy a színházi körülményekhez nem szokott fiataloknak színpadi tapasztalása legyen. Színpadi törvényekről, színpadi szabályokról, íratlan törvényekről beszélek: honnan jövünk be, hogyan „kezeljük” a közönséget, mikor merre forduljunk, mit lát a közönség… Ezek egyébként hasznos dolgok, hiszen ha a fiatal legközelebb színpadra lép, vagy egy rendezvényen kell közönség előtt szerepelnie, elő tudja venni az itt tanultakat.

– Nemrég indult a színházi évad is: idén milyen feladatok várják?

– Már szeptemberben folytatódtak a Masha és a Medve előadásai, amelynek rendező-koreográfusa vagyok. Ezt a gyerekmusicalt orosz licensz alapján Budapesten állítottuk színpadra egy produkciós cég segítségével, és a pesti előadások mellett az országot is járjuk vele, de vannak meghívásaink Szlovákiába, Csehországba és Romániába is. A tévéből is ismert mese színpadi változata tele van trükkökkel, varázslatokkal, akrobatikával, így a legtöbb szereplője táncos, csak az énekes-szöveges szereplők színészek. A Soproni Petőfi Színház A padlás című musical bemutatójára is készül ebben az évadban, Pataki András rendezésében, ennek én leszek a koreográfusa, ezt nagyon várom már. Nemrég hirdettük meg Musical mesék című előadásunkat, amelynek 2020 nyarán a Fertőrákosi Barlangszínházban lehet részese a közönség, erre a nemzetközi produkcióra már most el kellett kezdenem készülni. Közben pedig járom a világot is, nemzetközi táncversenyeken zsűrizek.

Fotó: Igari Balázs

A Fehérvár Hangja elődöntője november 9-én, szombaton 10 órakor lesz a Fehérvári Civil Központban a meghallgatáson kiválasztott huszonnégy versenyzővel, a belépés ingyenes. Ott már megkezdődik a jegyértékesítés a december 8-i döntőre, ahol a legjobb tizenkét énekesnek szurkolhat majd a közönség.

 


Vissza a hírekhez »
Share This Post On